Genustänk i bilder
Publicerat den

Har ni varit inne på Genusfotografens blogg någon gång?
Ja? Bra! Fick du dig en eller flera tankeställare (det vet jag att jag har fått)?
Nej? Vad väntar du på? In och läs med dig!
 
Tomas Gunnarsson (aka Genusfotografen) skrev igår ett inlägg på sin blogg.
Ett inlägg som inte bara upprör (ja, jag hoppas att varenda en som läser det förfasas) utan också öppnar ögonen för många. Vi måste lära oss att inte bara kolla på en bild och acceptera. Jaha, kvinnan framställs på ett sexuellt och nedvärderande vis, medan mannen alltid är stark med makt och hög status, vadå då? Så fungerar ju samhället?
Ja, uppenbarligen gör det det på många plan, men reagerar vi inte, tänker kritiskt och går ur bubblan, ja då lär ju inte några radikala förändringar ske heller, eller hur?
 
Jag kan inte på långa vägar förklara det lika bra som Tomas, så jag råder er att själva gå in och läsa.
Han nämner även sidan women struggling to drink water, en sida jag varit inne på många gånger och skrattat (lite förfärat) åt. För det blir just det, skrattretande, när man samlar alla dessa bilder på ett ställe. Då ser man hur löjligt det faktiskt är.
En liknande sida (lika förfärande den) är women laughing alone with salad. Ser ni hur galet det är?
 
Har ni reflekterat över hur så många reklamer (eller all media) sexualiserar kvinnan, antingen med bild eller ord, eller både och?
Samtidigt som hon trycks ned mot marken (eller köksgolvet, alternativt sängmadrassen?) där hon hör hemma.
Jag hoppas ju att detta är något ni reagerat över och jag hoppas också att ni ser det sjuka i det.
Ett bra exempel är sidan sälj grej med tjej (mycket upprörande). Där kan ni gärna gå in och ta er en funderare.
Är det inte dags att göra någonting? Kom ihåg, att göra något är bättre än att göra inget. Och alla kan vi faktiskt göra just något.
 
Som avslut vill jag visa denna bilden, som så otroligt passande trycktes upp i mitt ansikte när jag skulle logga in på min blogg för att skriva detta inlägg. Robbie Williams vs Rihanna. Hur skulle det vara om de bytte plats? Att Robbie stod och skylde tuttarna lite halvhjärtat medan Rihanna fick behålla alla sina kläder och slippa det fantastiska suget i blicken?
 
 
(länk till inlägget)
 



Malin

Mycket bra inlägg. Jag var hos Genusfotografen för första gången igår och jag gillade den bloggen. Vissa bilder är otroligt tydliga i sitt sexistiska tänk, andra blir tydliga när man lägger dem bredvid varandra.
Jag undrar varför en så populär och rik tjej ( som bör kunna säga ifrån medveten om att hon har en publik som vill ha henne) varför hon inte säger - Nix nej, nähä åt såna bilder?



URL: http://lazycat64.blogspot.com





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?