Svartvitt
Publicerat den

 
 
 
Just nu håller jag på att redigera en massa bilder på O (J's pappa) och I. De är så himla fina tillsammans! Hoppas jag får tillåtelse att lägga upp bilderna här sen.
 
När det kommer till porträtt är jag en sucker för svartvitt. Men de flesta av mina bilder (några på loppan är undantagen) blir så platta och livlösa. Inget kul alls ju. En svartvit bild skall ju förmedla lika mycket känsla (om inte mer) som en färgbild.
Visste ni att en svartvit bild kan ha en färg som dominerar?
Den kan dra åt rött, gult, blått, lila, grönt osv. Detta kan ge skitsnygga bilder, även om utgångsläget inte är så bra.
 
Jag satt igår och suckade och tittade på bilderna. De såg hemska ut, på riktigt. Inte motiven, men de fula nyanserna i det svartvita.
Så kom jag på att Elin Kero delat med sig av ett sjukt bra Photoshoprecept! Så jäkla enkelt och det blir SÅ bra. Nu är ju inte mina bilder i klass med hennes och jag kan bara drömma om att få till så snygga nyanser som hon, men det räddade alla mina foton.
Innan har jag hållit mig till Lightroom för jag har känt att Photoshop är överflödigt. Det använder jag bara när jag skall klona bort saker, lägga på skärpa, förminska, fixa ögon och sådant småpill. Men allt ljus, kontrast osv sker i Lr.
Men när jag dessutom återupptäckte hur bra verktyget curves är, blir jag sugen på att bruka Ps lite mer.
 
Så, jag sitter och drar hejvilt i reglagen och får mycket bättre resultat än Lr kan ge. Det jobbiga bara är att jag tycker så många färgtoningar är fina, så alla bilder går ju inte i samma nyanser.. Det kan bli lite knasigt kanske.
Men jag tror jag får fortsätta mixtra och hitta det jag faller mest för, helt enkelt.
 
Nu har jag i alla fall bilder från fyra fotosessioner (tror jag) som håller på att fixas, så kan det bli lite liv här igen.
Och sen är det ju snart lördag = bröllop.
 
Dessutom har vi (jag och mina fellow forumsnördar) tänkt starta upp veckans fotoutmaning igen. Det blir skoj!
 
 
 






NAMN
 

MAIL


URL





Spara?