Oljor = skönhet?
Publicerat den

Inte är oljor begränsade till matlagning inte!
Olivolja till exempel, är superbra att ha i håret (gärna över natten). Ditt hår kommer att tacka dig.
Ricinolja, som egentligen är ett laxeringsmedel, kan du ha på huden (var dock försiktig, min hud tål den inte och blev helt förstörd, men många andra är toknöjda) och i håret bland annat. Bäst är det om den blandas med olivolja, då den är så extremt torr.
Mandelolja är sjukt bra till huden och funkar kalas att använda som återfuktare, rengöring, massage och ja, till och med glidmedel! (Personligen skulle jag helst använda olivoljan till detta, då mandeloljan enligt mig är lite för sträv) Naturligtvis kan du även ha den i håret. Det finns ju hur mycket som helst man kan göra med olika oljor.

För tillfället använder jag mandelolja blandat med aloe vera som återfuktning till ansiktet på kvällen (när jag orkar).
Ricinoljan blandar jag med olivolja och masserar in i hårbotten två gånger per vecka (har dock glömt det några gånger nu). Det sägs att håret växer fortare av detta. Förmodligen är det själva stimulansen som din hårbotten får av massagen som gör det mesta, men håret (och din hårbotten) gråter ju inte precis av lite kärlek och insmorning. ^^

Vad väntar du på, iväg till köket/apoteket/hälsokosten/internet med dig (;