Stephen King
Publicerat den

Denna gud när det kommer till skräckromaner!
Jag är uppväxt med mammas fascination av denna man, bokhyllorna fyllda med hans verk. När vi blev lite äldre började även min bror fatta tycke för honom och han har nu en gedigen samling han också ^^
Det tog mig många år innan jag vågade mig på att läsa något av honom. Om jag minns rätt så började jag med Eldfödd, men efter några sidor skrev han väldigt grafiskt om...ja något jag har extrem fobi för (och, som jag har märkt, är något han gjort i andra böcker också).
Så det var bara att lägga undan den. Sen gav jag mig på Varsel. Jag hade ju sett filmen några gånger, men alla vet väl att böckerna alltid är bättre än filmerna? (;
Men jag tror inte att jag var inne i en läsarperiod just då, så jag kom bara till hälften.
Till slut fick jag låna Flickan som älskade Tom Gordon av min bror. Den var tunn, så det var större chans att jag skulle orka igenom den.
Sen var jag fast. Den var så himla, himla bra att jag blev helt ställd. Jag minns att jag grät sista sidorna och det tror jag inte någon annan bok fått mig att göra. Den kvalade direkt in på listan av de bästa böcker jag någonsin läst.
Tills jag gav mig på mammas mycket trasiga exemplar av DET. En riktig tungviktare på över tusen sidor, men för mig hade det gärna fått vara tusen till. Det var med skräckblandad förtjusning som jag läste den. King har verkligen förmågan att skrämma upp en rejält. Men den var så spännande, så bra, så fin, så läskig. Jag ville inte lägga undan den. Efter sista bladet var jag besviken, jag ville ju inte att det skulle ta slut. Så denna boken galloperade om den andra och hamnade på plats nummer ett. Helt fantastisk!
Självklart ville jag ha mina egna exemplar av böckerna, men ekonomin tillät aldrig det.
På en rea hittade jag 1408, en bok med noveller (med bland annat 1408 då) i pocket. Det blev min första egna King-bok. När jag sedan fyllde år fick jag en av mamma, Liseys berättelse (hård pärm). Min samling var inte skrytsam, men iaf påbörjad!
Så för någon månad sedan gick jag in på Adlibris hemsida och köpte både DET (storpocket) och Flickan som älskade Tom Gordon (vanlig pocket). Jag har velat ha dom alldeles för länge! När jag får råd på riktigt skall jag väl kanske köpa dom i hårda pärmar, men jag gillar pocket.

Jag har påbörjat Flickan som älskade Tom Gordon nu. Visst är den spännande, men nu vet jag ju slutet och det är lite trist. Boken är fortfarande bra, men inte på långa vägar lika skrämmande. Samma kommer det ju bli med DET. Jag får kanske göra en lobotomi?






Mamy

Det går så bra att läsa dem om och om igen. Jag har ju läst Pestens tid minst tolv gånger. Det är som att komma hem till någon man känner nu, när jag läser den. Bästa, bästa King



URL: http://lazycat64.blogspot.com


Sara

Jag vet inte varför, men jag har alltid tyckt om Stephen King!:P Jag har länge samlat på hans filmer, och jag har också en del böcker som jag äger och har läst. Egentligen tycker jag kanske inte att de är så jättebra, men jag tycker ändå om dom, jag vet inte riktigt varför!:P Men jag tycker helt enkelt om honom!:D



URL: http://sarabacksbacka.blogg.se/





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?