Man kan känna sig kränkt för mindre
Publicerat den

Detta handlar inte om att det skulle vara så synd om oss vegetarianer/veganer eller att alla karnivorer är hänslyslösa, häcklande as. Snarare vill jag påvisa den nonchalans och okunnighet som råder bland vissa köttätare (inte alla). I alla fall när det kommer till viljan (eller snarare oviljan) att förstå att inte alla vill förtära kött.
 
Att vara en radikal "växtätare" som försöker påtvinga sina synpukter och omvända alla i sin närhet, är minst lika respektlöst i mina ögon. Vi är födda med egna viljor, även om vägen mot vuxenlivet kan ha satt vissa spår. Alla har vi rätt till våra egna åsikter och val. Jag anser snarare att sansade diskussioner (som inte är påtvingade) med väl valda argument är ett smartare och bättre sätt. Du kan inte (och borde inte) omvända alla, utan snarare dela dina erfarenheter och låta den andre gå efter det. Göra sina egna val. Det gäller väl det mesta, men i synnerhet köttätarfrågan.
Min pojkvän äter kött, det är hans val. Han har många gånger ätit av mina vegetariska maträtter (och åt för den delen vegetariskt av och till innan vi blev tillsammans) och gillar dom. Visst har jag vissa gånger pratat djurrätt (som jag själv tyvärr inte är så insatt i, än) och känt mig dum efteråt, eftersom det känns som om jag klankat ned på hans val. Så är det inte. Jag äter det jag vill, han det han vill. Men hemma hos mig har han en egen stekpanna till sitt kött.
 
Jag kan förstå hur köttätare ryggar tillbaka om de blir påhoppade för sitt val. För egen del är jag skitless på att behöva försvara mitt val att avstå från kött. Så det borde ju gå åt bägge hållen.
Jag är även trött på att alltid påpeka att kyckling (och andra fåglar), fisk och skaldjur också är kött. Detta är ju inget jag egentligen behöver påpeka, annat än för min egen sinnesfrid. Men jag upplyser gärna folk om det och påminner dom. Svarar snällt "nej, det är också kött", på frågan: "Men äter du fisk och fågel då?".
 

Nog om det. Jag ville mest berätta om en grej som hände för några veckor sedan, då när vi var på IKEA.
En händelse som fick mig att känna mig ganska kränkt och illa behandlad.
 
Vi hade varit borta hela dagen. Jag hade inte fått i mig något att äta. På vägen dit stannade vi på en bensinmack och jag tänkte köpa någon vegetarisk varm macka. De var slut och det enda vegetariska alternativet de hade. Såklart blev jag skitsur (vilket jag inte visade personalen), det finns aldrig något för mig att äta när vi är borta och jag är så himla less på det. Hungrig var jag också och vi hade en lång dag framför oss. Jag fick nöja mig med en cola.
 
När vi sedan då var på väg hemåt så skulle vi svänga in på det närmaste köpcentrat, hemifrån räknat. Jag skulle inhandla några kuddar och passa på att köpa med mig en sub från Subway, för de är så fantastiskt goda. Och vi är ju nästan aldrig där så jag får passa på.
När jag och J kommer dit påpekar J att killen inte byter handskar. Jag var redan irriterad (och hungrig) så jag snäste åt honom att de visst byter handskar mellan varje kund, det har de gjort alla andra gånger.
Så kommer jag närmre och ser att jo, han har ju rätt. Istället för att som vanligt ha en person som gör mackan, sen packar in den och ger till en annan som tar betalt (om jag minns rätt), sen byta handskar för att gå till nästa kund, så hade de en kille som gjorde mackan och gav till en tjej som packade och tog betalt, för att sedan börja om hos nästa kund med samma handskar.
 
Så killen har ju rotat bland allt kött (varför ligger ens osten bland köttet?) när han sen skall göra min macka. Han sträcker sig efter ett bröd och jag får panik. Frågar snällt "eh, har du bytt handskar? Jag är nämligen vegetarian". Jag vet inte ens om han hörde det där sista. Han säger i alla fall något, kommer inte ihåg vad, och går och byter handskar. Sen påpekar han något om att nu är han ren. Jaha? Jag ifrågasatte inte att han var smutsig utan att han hade köttrester på händerna. Det är skillnad. Han gjorde min macka och när han är vid kassan skall tjejen där ta och packa in mackan, men han hejdar henne och säger något i stil med "nej, du är smutsig" och sen hånler han. Allt gick så fort att jag knappt hann reagera. Nu i efterhand skulle jag allt vilja säga honom ett och annat.
Det är ett typiskt tecken på nonchalans och okunnighet, som jag skrev tidigare. Eller okunnighet vet jag inte, de har ju vegetariska alternativ så de måste väl veta att man inte blandar kött med det andra? Jag tror helt enkelt att han inte brydde sig, tyckte väl inte att det gjorde något eller att det inte var viktigt. Kanske har de blivit tillsagda att vara mer effektiva och tidssparande. Det är dock ingen ursäkt till att behandla sina kunder så. Blir han irriterad får han väl avreagera sig sen efter jobbet eller på rasten.
Men jag sa aldrig att han skulle vara smutsig. Kanske mitt tonfall fick det att låta så, vad vet jag. Men jag tyckte det framkom att jag inte åt kött. Inte skall jag bli sämre behandlad (eller hånad) för det. För det är ju mitt val, eller hur? Inget någon annan lider av.
 
Jag vet att jag skrev det en annan gång efter att jag handlat där, att jag inte kunde förstå att de inte har tänger till varenda låda och varför osten skall ligga bland köttet (däremot var jag glad att de var så noga med att byta handskar mellan varje kund).
På mitt ICA har de nyss öppnat en salladsbar. Där har de tänger till varje enskild låda (eller vad man skall kalla det). Och de flesta grönsaker är i en sektion, helt avskilt från köttet. Men det hjälper ju inte (även om det är ett steg i rätt riktning) eftersom de har bland annat de soltorkade tomaterna bland köttet. Alltså tar folk kött som ramlar ned bland dom. Eller använder samma tång till både och.
Jag vet inte, är det så svårt att tänka ett steg längre? Eller är folk bara lata? Eller är det så att vissa helt enkelt bara inte tänker så långt? Jag är nyfiken.
 
Jag vet ju själv att jag har svårt att tänka steget längre när det kommer till veganer. Jag får tänka efter både en och tre gånger. Så det är ju därför jag är nyfiken. Är folk nonchalanta med flit?



Johanna Fåglund - Foto

Sv: Ja, det är ett väldigt fint ställe :))



URL: http://stargirlphoto.blogg.se


mamy

Ja jag tror de är både nonchalanta och ignoranta
De vill inte lära sej, eller förstå
Egentligen kan det ju inte vara så svårt att fatta att man inte vill dela stekpanna med kötträtterna, eller äta osten om tången varit i skinkan först. Lathet och fantasilöshet hindrar folk från att sätta sej in i hur det är

Svar: Precis!Gah!
inspirationisthekey.blogg.se



URL: http://lazycat64.blogspot.com





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?