Nya saker
Publicerat den

Okej, jag har suttit halva natten och fixat med mina bildbehandlingsprogram och rotat i minnet efter ett action/makro (jag kom ihåg det!). Så, nu får ni bilder i alla fall!

För ett litet tag sedan satt jag och läste på en blogg. Där stod det om mjölk och att det inte är nödvändigt för oss vuxna. Det innehåller hormoner, blod och var bland annat. Detta visste jag ju, men det är sådant jag har blundat för. Men detta etsade sig verkligen fast och sedan dess har jag bara sett/tänkt flytande var när jag förtärt mjölk. BLÄ! Det är ju såklart inga jättemängder man får i sig, eller det tror jag inte. Men min hjärna omvandlar det till värsta, äckligaste scenariot och jag klarar inte av det! Igår tog det stopp och jag mådde bara illa. Detta är ju ganska jobbigt för mig som är sås - och gräddgalen. Men jag hörde mig för på det forumet jag hänger på och fick bra hjälp och tips. Så jag knatade iväg till affären och inhandlade detta. En yoghurt, som kan användas till dipper/såser och en "grädde" till matlagning. Jag förvånades över att "matgrädden" inte var dyrare, utan kostade i stort sett samma som den vanliga laktosfria jag brukar köpa. Bra skit!
Jag har öppnat och sniffat på de båda, en riktig skeptiker är jag och har alltid rynkat på näsan när J köpt rismjölk och diverse andra konstigheter. Men det luktade ingenting. Nu är då nästa steg att smaka. Kommer det inte märkas någon skillnad? Åh, jag är så spänd! På ett bra sätt. Jag känner mig jätteivrig och positivt inställd, det här skall bli så spännande.
Nu tänker jag inte ta ett hopp direkt till veganism. Jag tycker att vara vegetarian är jobbigt nog. Då tänker jag mest på att det aldrig finns något att äta ute (inte där jag bor) och är du gäst hos någon känner man sig bara jobbig och besvärlig. Dessutom tenderar folk att glömma av att de inte skall peta med samma stekspade som de vispat runt i köttet med. Eller att det inte går att lägga min mat på grillen utan att ha folie under. Eller så tycker de att det inte kan spela någon roll och råkar det komma kött på är det bara att peta bort..
Så att bli vegan avvaktar jag med av bekvämlighetsskäl. Dessutom hatar jag att laga mat och tycker redan det är svårt nog att komma på något att laga. Sen är jag så kräsen att det är pinsamt. Så ja, jag hade väl bara levt på luft haha.

Så vad är då poängen med mitt köp idag? Ja, jag måste ju äta och är det nu en period då jag bara totaläcklas av tanken av mjölkprodukter så får jag ju ha något substitut (fast jag kunde äta kexchoklad och pringles förut..det är nog mest i flytande form just nu som är värst). Dessutom har jag länge, länge velat gå över till ris/havre/sojaprodukter, i den mån jag kan. Bättre för miljön också!

Imorgon, eller okej senare idag, blir det test! Jag hade tänkt laga till pitabröd (det enda jag äter nuförtiden). Jag återkommer med vad jag tyckte!